Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 4 januari 2020

2015 Charles Dufour Bulles de Comptoir Rosexpress

(100 % pinot noir)

2 september 2019 (hemma)



Den här utgåvan av Rosexpress bygger på druvor från 2015 och är gjord med hjälp av blandning (assemblage). Det röda vinet framställdes genom en kort kolsyrejäsning utan tillsats av svavel och fick därefter jäsa spontant på fat och lagras på de samma i elva månader. Till sommaren efter skörden blandades det med blekrosa vin (œil de perdrix) och buteljerades därefter i oktober 2016. Flaskorna blev slutligen degorgerade i maj 2018 efter nitton månaders lagring på jästfällningen. Man har tillsatt en liten dosage (< 4 g/l) men inget svavel.

Det här är en intressant champagne, om än inte den bästa som Dufour producerat. Doften är härlig, men smakmässigt når den inte ända fram idag. Kan säkert bli bättre med lagring!

Doft: Blommig, bärig, komplex, oxiderad och något rökig doft med något rostade toner. Inslag av hallon, vinbär, jordgubbar, blodapelsin, kräftor och en aning bacon.

Smak: Frisk, bärig, mycket torr och tydligt ung. Smultron och blodapelsin. Något endimensionell och relativt kort. Påtaglig syra.

Betyg idag: 83

Sannolikt bäst: 2024-2029


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar