Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 17 april 2023

2016 Vouette & Sorbée Textures

(100 % pinot blanc)

 

3 september 2022 (Restaurang Västergatan i Malmö)

 


 

Middag på Västergatan i Malmö och vi beställer in en flaska Textures, Bertrand Gautherots blanc de blancs på hundra procent pinot blanc. Den här flaskan blev degorgerad i oktober 2018 utan dosage.

 

Så här knappt fyra år senare har den kommit en bit på sin utvecklingskurva, men det är en del kvar innan den är fullt utvecklad. Fast redan idag är det här en härlig champagne med fantastisk doft!

 

Doft: Fruktig, något kryddig och efter hand parfymerad. Inslag av vaxljus, ananas, anis, honungsmelon och citrus. Efter hand uppstår en härlig koncentrerad ton av äpplen – tänk äppelpaj utan själva pajen. Till slut dyker det upp ett skönt inslag av skumbad.

 

Smak: Utvecklad, frisk, fruktig och mycket torr. Elegant. Toner av ananas, melon och citron får sällskap av röda äpplen.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: 2024-2030

 


 

Mina intryck av andra årgångar av Textures:

2013: 87(+) (2016-10-29)

2019: 88 (2022-07-05)

 

Maten – i form av bland annat tartar på oxe med gurka, parmesan och krondill samt kärnmjölk med hallon – var också mycket bra.

 



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar