Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 19 april 2023

Henri Maillart Brut Sélection (2014-bas)

(70 % chardonnay, 30 % pinot noir)

 

15 februari 2023 (hemma)

 


 

Henri Maillart är en odlare i Chamery i Montagne de Reims. Producentbeteckningen RC (récoltant-coopérateur) på flaskan avslöjar att man är kooperativmedlem som säljer under eget namn. Det innebär i korthet att man odlar druvorna själv, medan det är kooperativet som producerar och buteljerar champagnen. Därefter får man tillbaka flaskor som man sätter sin etikett på.

 

Henri Maillart & Fils drivs idag av Benjamin Maillart, som utgör den sjätte generationen i familjefirman sedan starten. Benjamin är för övrigt kusin med Nicolas Maillart. Champagnerna från Henri Maillart importeras till Sverige av Barrique import.

 

Brut Sélection är en chardonnaydominerad årgångslös champagne som får generös lagring på jästfällningen (minst sju år). Den här utgåvan är baserad på 2014 års skörd med tillägg av reservvin från 2013. Flaskan blev degorgerad i februari 2022 med en dosage på 7 g/l.

 

Det här är en riktigt härlig champagne! Den är charmig och generös och håller ihop väl över tre dagar. Det är en champagne som gärna kan drickas ung, men som inte kommer må dåligt av lite lagring.

 

Doft: Fruktig doft med inslag av gula och röda äpplen, aprikos, smör, brioche och russin. Efter hand även rostat bröd och till slut toner av koriander.

 

Smak: Generös, fruktig, frisk och torr. Gula äpplen, citron (som går mot lime), aprikos, brioche och russin. Dag två även grapefrukt. Härlig intensitet. Hög syra, men bra balans.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2023-2032

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar