Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 6 april 2023

Thomas Perseval Tradition (2012-bas)

(45 % pinot noir, 45 % pinot meunier, 10 % chardonnay)

 

20 augusti 2022 (hemma)

 


 

Det är sällan jag köper blandlådor, men i oktober 2018 beställde jag hem Champagnelåda 5 från vännerna på Vin & Natur. Denna årgångslösa skapelse från Thomas Perseval i Chamery var en av flaskorna i lådan.

 

Tradition, som är Persevals ingångsvin, görs på alla de tre stora druvorna. Exakt fördelning varierar från år till år, men andelen chardonnay tenderar att vara lägst. Den här utgåvan är helt och hållet baserad på skörden 2012. Champagnen är delvis fatjäst (30 %). Den här flaskan blev degorgerad i oktober 2015 utan dosage.

 

Det här är en härlig champagne i en bra fas!

 

Doft: Utvecklad doft av ljust bröd, gula äpplen, citron och aprikos.

 

Smak: Utvecklad, syrlig, fruktig och mycket torr smak med tydlig sälta och fin koncentration. Sötsura äpplen samsas med toner av citron, aprikos och jäst. Hög syra och lång eftersmak.

 

Betyg idag: 87

 

Sannolikt bäst: 2021-2027

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar