Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 10 april 2023

Françoise Bedel Origin’elle (2007-bas)

(80 % pinot meunier, 10 % chardonnay, 10 % pinot noir)

 

25 augusti 2022 (hemma)

 


 

Origin’elle är Bedels ingångsvin. Med en stor andel meunier i druvblandningen och en generös lagring på jästfällningen är den klart representativ för odlarens sortiment. Den här utgåvan har 2007 som basårgång och min flaska blev degorgerad i juni 2014, efter mer än sex års lagring på jästfällningen.

 

Det här är en mycket bra champagne! Den lider något av en allt för tydlig alkoholhetta till en början, men är mer harmonisk dag två.

 

Doft: Utvecklad, kryddig och något fruktig. Inslag av balsamvinäger, clementinskal, krut, aprikos, smör och kex.

 

Smak: Utvecklad, fruktig, frisk och torr smak med en härlig koncentration. En tydlig alkoholhetta drar initialt ner helhetsintrycket en aning. Mogen aprikos samt citrus som spretar mot citron och grapefrukt, men efter hand går mot clementin. Hög syra. Dag två har alkoholhettan mildrats och champagnen känns mer harmonisk.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2020-2025

 

Mina tidigare intryck av Origin’elle:

2008-bas: 85 (2018-06-06)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar