Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 11 april 2023

2016 Guerlet-Deguerne Les Chardonnays de Léonore

(100 % chardonnay)

 

7 januari 2023 (hemma)

 


 

Guerlet-Deguerne är en intressant producent från Chamery (Montagne de Reims). Verksamheten grundades 1872 av Arthur Deguerne och drivs idag av bröderna Victorien, Florian och Arthur Guerlet. Namnet Guerlet-Deguerne tillkom när brödernas mamma Véronique Deguerne, barnbarnsbarn till Arthur Deguerne, gifte sig med Patrice Guerlet. Man äger tio hektar odlingar, huvudsakligen belägna i hembyn, och tillämpar ett hållbart arbetssätt. Sedan 2020 håller man på att ställa om till ett ekologiskt jordbruk. Sortimentet består av tio champagner och en ratafia. Champagnerna från Guerlet-Deguerne importeras till Sverige av Barrique import.

 

Les Chardonnays de Léonore görs i begränsad volym (630 flaskor i den här årgången) och på druvor från tre lägen i Chamery: Les Noues (planterad 1967), Les Cayens (1970) och Le Chemin des Vaches (1967). Den här flaskan blev degorgerad i januari 2022 med låg dosage (extra brut).

 


 

Det här är en jättebra champagne! Även om den är ung presterar den riktigt fint redan nu. Den dricks över tre dagar och håller ihop bra.

 

Doft: Komplex, men förhållandevis diskret doft. Inslag av röda äpplen, citron, lite hav, stenfrukt, apelsin och hasselnötter. På slutet dyker det även upp lite hallon och smultron.

 

Smak: Syrlig, fruktig och torr smak med viss sälta och bra energi. Toner av röda äpplen, citron och kiwi får till slut även sällskap av lite lakrits. Hög syra och lång, mycket torr eftersmak.

 

Betyg idag: 87

 

Sannolikt bäst: 2028-2034

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar