Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 18 april 2023

Rémi Leroy Brut Nature (2019-bas)

(65 % pinor noir, 30 % chardonnay, 5 % pinot meunier)

 

3 september 2022 (San Greal i Malmö)

 


 

På trevliga San Greal plockar jag upp ett glas av den här.

 

Det här är brut nature-varianten av Rémi Leroys instegsvin. Druvfördelningen varierar från år till år, men är alltid pinotdominerad. Det här är alltså 2019-basen och flaskan blev degorgerad i december 2021 utan dosage.

 

Tydligt ung, men mycket trevlig!

 

Doft: Komplex, fruktig och efter hand lite gräddig. Inslag av röda bär, physalis, grapefrukt, röda äpplen, lite mosad banan och några kex.

 

Smak: Något fruktig och mycket torr. Elegant, men oförlöst och än så länge lite profillös. Diskreta toner av hallon möter äpplen och citrus.

 

Betyg idag: 85(+)

 

Sannolikt bäst: 2026-2032

 

Mina tidigare intryck av Rémi Leroy Brut Nature:

2013-bas: 84 (2019-06-13)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar