Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 6 april 2023

2009 R. Pouillon Les Blanchiens

(50 % pinot noir, 50 % chardonnay)

 

19 augusti 2022 (hemma)

 


 

Les Blanchiens från Fabrice Pouillon görs på druvor från den sydsluttande vingården i odlarens hemby Mareuil-sur-Aÿ. Enligt Fabrice är det här familjens DNA-vin, gjort på druvor från hans pappas favoritvingård. Champagnen är fatjäst, delvis i nya fat, och buteljeras först 12-18 månader efter skörden. I flaska får vinet fem års lagring på jästfällningen innan degorgering. Den här flaskan blev degorgerad sommaren 2016. Alltid utan dosage.

 

Förvisso mycket bra, men den hade sannolikt mått bra av en liten dosage. Sex år efter degorgering klarar frukten från den varma årgången inte av att matcha den höga syran, åtminstone inte under första kvällen. Dagen efter är champagnen mer balanserad och ger ett mer harmoniskt intryck.

 


 

Doft: Utvecklad och komplex doft med lätt oxiderade toner. Efter hand lite rostade toner. Inslag av krita, gröna äpplen, melon, colanappar, pepparkakor, smör, röd frukt och mandlar. Dag två även rostat bröd.

 

Smak: Utvecklad, frisk och mycket torr smak med viss sälta. Toner av gröna äpplen och citrus, men en relativt svag frukt. Dag två även nougat. Hög syra och lång eftersmak.

 

Betyg idag: 86

 

Sannolikt bäst: 2023-2028

 

Den här flaskan har möjligen världens kortaste kork, som på något sätt ändå lyckas göra sitt jobb:

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar