Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 2 december 2022

2009 Larmandier-Bernier Coteaux Champenois Cramant Nature

(100 % chardonnay)

 

7 maj 2022 (hemma)

 


 

Larmandier-Bernier gör emellanåt två olika coteaux champenois, en röd på pinot noir från Vertus och så denna vita på chardonnay från Cramant.

 

Denna 2009:a är mycket bra och känns samtidigt fullt utvecklad idag. Den tappar förhållandevis snabbt i intensitet, vilket möjligen kan bero på att min flaska inte är perfekt – eller att den börjar sjunga på sista versen.

 

Doft: Fruktig, något kryddig och druvtypisk doft. Inslag av gula äpplen, citrus, steniga mineraler, krita och ljust bröd.

 

Smak: Utvecklad, frisk, fruktig, kryddig och torr smak av citron, krita och några syrliga gula äpplen. Påtaglig syra.

 

Betyg idag: 85

 

Sannolikt bäst: 2019-2023

 

Mina tidigare intryck av coteaux champenois från L-B:

2008 Cramant Nature: 82 (2017-07-02)

2009 Vertus Rouge: 85 (2019-03-21)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar