Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 6 december 2022

2015 JM Sélèque Coteaux Champenois Pierry Rouge

(100 % pinot noir)

 

13 maj 2022 (hemma)

 


 

Jean-Marc Sélèque gjorde detta stilla vin på pinot noir från vingården Les Gayères i Pierry. Jäsningen pågick i nio dagar, med 85 % avstjälkade druvor och 15 % hela klasar, innan det lagrades tolv månader på ekfat. Endast 276 flaskor producerades. En av dessa letade sig hem till mig och har nu hunnit få lite lagring. Aktuell årgång av JM Sélèques Pierry Rouge idag är för övrigt 2020 och den är gjord på druvor från vingården Les Gouttes d’Or i Pierry.

 

Det här är ett mycket trevligt vin som är redo att drickas!

 

Doft: Komplex och relativt druvtypisk doft med inslag av körsbär, stall, blodkorv, jordnötter, vaniljglass, colanappar, svarta vinbär, svartpeppar och till slut även lite lime.

 

Smak: Frisk, fruktig, torr och elegant. Sura körsbär, hallon och katrinplommon till en början. Från och med glas två dyker det även upp svarta vinbär. Beskedlig syra, men tydliga tanniner.

 

Betyg idag: 85

 

Sannolikt bäst: 2021-2026

 



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar