Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 4 december 2022

2018 Gaspard Brochet Coteaux Champenois Rouge La Montagne

(100 % pinot meunier)

 

11 maj 2022 (hemma)

 

 

 

Gaspard Brochet gör sin coteaux på meunier från vingården La Montagne i hembyn Écueil (Montagne de Reims). Innan buteljering lagrades vinet elva månader i ekfat från Oregon. Framställt utan klarning, filtrering eller tillsats av svavel. Total produktion: 602 flaskor.

 

Det här är ett härligt, men lite oförlöst vin. Det dricks över tre dagar och håller ihop riktigt bra.

 

Doft: Kraftfull, parfymerad, smörig och kryddig. Inslag av torkade körsbär, mogna jordgubbar, hasselnötter, örter, lakrits, lite kryddpeppar och mycket vanilj.

 

Smak: Bärig, något kryddig och mycket torr smak med härlig koncentration. Mogna körsbär och jordgubbar samsas med ek och kryddpeppar. Hög syra och mycket tanniner.

 

Betyg idag: 87

 

Sannolikt bäst: 2025-2030

 



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar