Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 29 december 2022

2005 De Sousa Cuvée des Caudalies Millésime Le Mesnil

(100 % chardonnay)

 

8 juni 2022 (hemma)

 


 

Cuvée des Caudalies 2005 är gjord på druvor från Le Mesnil-sur-Oger. Det handlar om biodynamiskt odlade chardonnaydruvor från gamla stockar. Champagnen är fatjäst och den här flaskan blev degorgerad i april 2015 – fint handskrivet på baksidan – med låg dosage.

 

En fantastisk champagne med riktigt fin energi!

 

Doft: Utvecklad, fruktig och något kryddig med lätt oxiderade toner. Inslag av mandarin, smör, saffran, gröna äpplen, hasselnötter och honung.

 

Smak: Utvecklad, frisk, fruktig och torr smak med viss sälta. Mogna äpplen, mandarin och lite krita.

 

Betyg idag: 91

 

Sannolikt bäst: 2021-2027

 


 


4 kommentarer:

  1. Spännande med en bra 2005:a! Det dricker man inte varje dag precis. Får man fråga vad det är för glas du använder? Och om du har något bra tips på en bra champagne-stopper?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Ja, det hör verkligen inte till vanligheterna att man stöter på en fantastisk 2005:a. Jag dricker nästan alltid från Zalto White. När det gäller stoppers använder jag mig uteslutande av sådana jag fått eller köpt vid olika producentbesök. Ett par favoriter (av lika slag) som hängt med i många år är från Tarlant och Laherte...

      Radera
    2. Tack för tipsen, och tack för en kanon blogg! :)

      Radera
    3. Av olika slag, skulle det stå i parentesen! :)

      Tack själv!

      Radera