Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 12 december 2022

2017 Cédric Bouchard Roses de Jeanne Presle

(100 % pinot noir)

 

22 mars 2022 (Sturehof i Stockholm)

 


 

Cédric Bouchard gör Presle på pinot noir från sitt innehav på 0,2548 hektar i vingården med samma namn. Det handlar i praktiken om femton rader vinrankor med tio olika kloner av pinot noir som Cédric planterade så sent som 2007. Den första årgången som gjordes av Presle var 2010 och sedan har den släppts varje år. I likhet med odlarens övriga champagner görs Presle på en druva, från en vingård och från en årgång samt utan filtrering, utan klarningsmedel, utan dosage och med lägre tryck (4,5 atmosfärer istället för 6 som är det normala i Champagne). Den här årgången degorgerades 2021 (numera är informationen på flaskan inte mer specificerad än så).

 

Från och med den här årgången har Bouchard ändrat designen på sina etiketter och dessutom börjat svänga sig med förkortningar istället för att skriva ut det fullständiga namnet på respektive champagne. Presle har helt enkelt blivit PR och exempelvis Les Ursules har blivit UR. I det här fallet ska ”PR/r17” utläsas som Presle från skörden 2017. Och om det tidigare var otydligt vilken av flaskornas båda etiketter som var fram- respektive baksida, råder det numera ingen tvekan.

 


 

Champagnen är mycket bra, men inte oväntat ung och oförlöst. Den kommer självklart vinna på lagring, men det här är sannolikt en årgång man inte ska spara allt för länge.

 

Doft: Fruktig och kryddig doft med inslag av Piggelin, päron, limeskal, Tutti Frutti-godis (hela påsen), kanderade äpplen och gröna marmeladkulor.

 

Smak: Frisk, något fruktig och mycket torr smak av päron, gröna druvor och lite hasselnötter. Oerhört ren och elegant. Den är ung, men känns fint balanserad – trots avsaknaden av dosage.

 

Betyg idag: 86

 

Sannolikt bäst: 2026-2032

 

Jag har tidigare druckit premiärårgången 2010 av Presle.

 

Dagens flaska dricks i samband med en lunch på klassiska Sturehof i Stockholm. Maten är också väldigt bra:

 



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar