Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 7 december 2022

2011 Laherte Frères Coteaux Champenois La Troisième Vie

(100 % pinot meunier)

 

14 maj 2022 (hemma)

 


 

Aurélien Laherte har gjort denna coteaux på meunier från gamla stockar i vingården Les Beaudiers i Chavot (Côteaux Sud d’Épernay, Vallée de la Marne). Laherte gör även en rosé de saignée på druvor från denna vingård. Vinet fick 18 månaders lagring på ekfat innan det buteljerades i april 2013 i totalt 287 flaskor. Jag köpte min vid ett besök hos Aurélien i oktober 2014.

 

Det här är ett mycket trevligt vin, men det känns som det saknas något. Jag har tidigare druckit 2009/2008 av detta vin och det gillade jag mer.

 

Doft: Utvecklad, fruktig och örtig doft med inslag av körsbär, jordgubbar, blåbär, björnbär och vanilj. Dag två dyker det även upp toner av spritpenna.

 

Smak: Syrlig, fruktig, något kryddig och utvecklad smak av sura körsbär, jordgubbar och björnbär. Påtaglig syra. Snäppet bättre och mer harmonisk dag två.

 

Betyg idag: 84

 

Sannolikt bäst: 2021-2025

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar