Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 27 juni 2019

2009 Larmandier-Bernier Coteaux Champenois Vertus Rouge

(100 % pinot noir)

21 mars 2019 (hemma)



Larmandier-Bernier från Vertus i Côte des Blancs gör också stilla viner, åtminstone under år när skörden bedöms vara tillräckligt bra för ändamålet. Dels ett vitt på druvor från Cramant (som jag skrev om här) och dels detta röda gjort på pinot noir från familjens äldsta pinotstockar i Vertus. Vinet får två års lagring på ekfat innan det buteljeras. Den här flaskan köpte jag hos Rosforth & Rosforth i Köpenhamn i maj 2017. Den senaste årgången jag sett är 2012.

Det här är ett mycket bra vin! Det är som bäst efter två timmars luftning på karaff. Därefter tappar det en del i intensitet. Sannolikt på topp idag.

Doft: Utvecklad, komplex och örtig doft med inslag av mogna jordgubbar, hö, lakrits, rått kött, gräs, nagellack och någon krydda jag inte kan placera…

Smak: Utvecklad, slank, frisk och bärig smak med en aning sälta. Olika röda bär. Fin balans!

Betyg idag: 85

Sannolikt bäst: 2017-2022

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar