Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 21 augusti 2017

2008 Larmandier-Bernier Coteaux Champenois Cramant Nature

(100 % chardonnay)

2 juli 2017 (hemma)



Det här är en vit coteaux champenois, det vill säga ett stilla vitt vin från Champagne, gjort på chardonnay från grand cru-byn Cramant. Vertus-baserade Larmandier-Bernier gör detta vin för att lyfta fram terroiren i Cramant samtidigt som de knyter an till en gammal familjetradition – familjen Larmandier framställde stilla viner i början av 1900-talet. Parallellt gör man även en Vertus Rouge, som är ett stilla rött vin gjort på pinot noir från firmans gamla odlingar i Vertus.

Det är ett mycket bra vin, men det saknar dessvärre den fantastiska fruktkoncentration som bubblande 2008:or brukar ha. Det finns dock utvecklingspotential för den tålmodige! Flaskan köpt hos Rosforth & Rosforth i Köpenhamn i maj 2017.

Doft: Blommig doft med inslag av jäst, krita och vit persika. Efter lång tids luftning framkommer klart gräddiga toner. Mycket druvtypisk!

Smak: Ung, frisk och mycket torr. Mycket harmonisk, lätt och ”elegant”, men samtidigt klart oförlöst. Vit persika, citron, vitt bröd, viol och en aning citronskal.

Betyg idag: 82

Sannolikt bäst: 2021-2026


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar