Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 30 september 2019

Rémi Leroy Brut Nature

(75 % pinot noir, 25 % chardonnay)

13 juni 2019 (hemma)



Det här är brut nature-varianten av Rémi Leroys standardchampagne. Den här utgåvan har 2013 som basår, vilket innebär att 80 % av vinet kommer från denna årgång och att 20 % är reservviner från 2012, 2011, 2010 och 2009. Som namnet antyder är den gjord utan dosage. Flaskan blev degorgerad i februari 2017.

Det här är en mycket trevlig champagne! Men frågan är om jag inte föredrar brut-varianten med några grams dosage.

Doft: Komplex och något brödig. Inslag av sten, krita, gula äpplen, citronskal, nybakat ljust bröd, hasselnötter och jordgubbar.

Smak: Syrlig, mycket torr och något fruktig. Väldigt stram till en början, men öppnar upp sig efter ett par timmar. Gula äpplen, citron, grapefrukt och päron.

Betyg idag: 84

Sannolikt bäst: 2022-2026


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar