Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 30 augusti 2022

Jacques Selosse Rosé

(92 % chardonnay, 8 % pinot noir)

 

28 februari 2022 (hemma)

 


 

Fick jag bara ta med en flaska champagne till en öde ö skulle det sannolikt bli en Jacques Selosse Rosé. Helst av allt en hel låda! Nivån på den varierar från utgåva till utgåva, men alltid på en mycket hög nivå. Och när den presterar som allra bäst är den tveklöst en kandidat till världens bästa vin.

 

Den här utgåvan är baserad på druvor från 2008, 2007 och 2006. Det är 92 % chardonnay från de egna odlingarna som kompletterats med 8 % pinot noir, i form av rött vin, från Francis Egly i Ambonnay. Flaskan blev degorgerad i mars 2015. Dosgen uppgår enligt uppgift till 2,7 g/l.

 

Den har en otrolig doft! Smaken är initialt något obalanserad, men blir bättre efter hand. Det här är tveklöst en fantastisk champagne, men den hade nog mått bra av ytterligare ett års lagring.

 

Doft: Kraftfull, utvecklad, parfymerad och kryddig doft med härligt oxiderade toner. Till en början handlar det om Selosse-typisk hyacint, öl, gräddkola, röda äpplen, ek och rostade hasselnötter. I andra glaset även blodapelsin, (orostade) hasselnötter och mjölkchoklad. Senare dyker det även upp inslag av hostmedicin.

 

Smak: Utvecklad, komplex, syrlig, fruktig och torr. Initialt något obalanserad på grund av en mycket hög syra, men den blir mer harmonisk efter hand. Blodgrape, röda äpplen och smultron. Efter hand uppstår tydligt blommiga toner.

 

Betyg idag: 94

 

Sannolikt bäst: 2023-2030

 

Mina tidigare intryck av Jacques Selosse Rosé (med länk till inlägget):

2015-08-21: 98

2016-06-24: 96

2018-07-13: 90

2020-10-02: 96

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar