Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 1 augusti 2022

2004 Belle Epoque Rosé

(50 % pinot noir, 45 % chardonnay, 5 % pinot meunier)

 

29 januari 2022 (Vinkällaren Grappe i Stockholm)

 


 

Belle Epoque-provningen fortsätter med ytterligare tre årgångar av Belle Epoque Rosé. I den här omgången handlar det om 2004, 1999 och 1997. Det här är tre champagner som är förhållandevis enkla att särskilja i den halvblinda provningen.

 

Belle Epoque Rosé 2004 är en fantastisk champagne och klart bäst i den här flighten. Samtidigt är den fortfarande en bit från att vara fullt utvecklad, så det finns möjligheter att den fortsätter att växa med ytterligare lagring.

 

Doft: Parfymerad, bärig och rödfruktig doft. Inslag av röda blommor, hallon, smultron och citrus.

 

Smak: Bärig, frisk, torr och något utvecklad smak som domineras av hallon och andra röda bär.

 

Betyg idag: 90

 

Sannolikt bäst: 2023-2032

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar