Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 2 augusti 2022

1989 Belle Epoque Rosé

(50 % pinot noir, 45 % chardonnay, 5 % pinot meunier)

 

29 januari 2022 (Vinkällaren Grappe i Stockholm)

 


 

Vi har nått fram till den fjärde flighten i den ambitiösa Belle Epoque-provningen. Här är det tre flaskor Belle Epoque Rosé från 80-talet som möts i en halvblind batalj. Kan bli hur bra – eller hur stökigt – som helst, med andra ord! Särskilt lättgissat blir det åtminstone inte.

 

Äldst visar sig vara yngst. Den här flaskan av Belle Epoque Rosé 1989 har sannolikt förvarats slarvigt, för den känns tveklöst äldst av de tre champagnerna i flighten, medan den i själva verket är yngst. Den är fullt drickbar, men presterar inte i närheten av vad en perfekt flaska borde göra. Möjligen borde jag klassa den som defekt, med tanke på vilken champagne det är (borde vara), men den är egentligen ”bara” gammal – inte dålig.

 

Doft: Mogen doft av svamp, bokna äpplen samt russin och annan torkad frukt.

 

Smak: Mogen och frisk smak med bristande intensitet. Svamp möter bokna äpplen och mogen persika. Tydligt bortom sitt bäst före-datum. Hög syra och lång eftersmak.

 

Betyg idag: 80

 

Sannolikt bäst: ?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar