Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 5 augusti 2022

2007 Belle Epoque

(50 % chardonnay, 45 % pinot noir, 5 % pinot meunier)

 

29 januari 2022 (Vinkällaren Grappe i Stockholm)

 


 

Det här är ännu en mycket bra champagne. Strukturen finns där, men som med många andra 2007:or upplever jag att det trots allt är något som fattas. Kanske behöver den bara lagras lite till? Den har dock kommit en bit på vägen jämfört med när jag provade den första gången, i januari 2019.

 

Druvorna till Belle Epoque 2007, som släpptes i februari 2015, kommer från odlingar i Cramant, Avize och Chouilly (chardonnay) respektive Mailly, Verzy och Aÿ (pinot noir) samt Dizy (meunier). Dosagen uppgår till 9 g/l.

 

Doft: Brödig och något utvecklad. Inslag av ljust bröd, salta pinnar och citron.

 

Smak: Frisk, något fruktig, torr och något utvecklad smak som domineras av citron och gula äpplen. Mycket bra längd.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2024-2030

 

Mina tidigare intryck av denna champagne (med länk till inlägget):

2019-12-31: 86(+)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar