Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 29 augusti 2022

Nicolas Maillart Montchenot (2016-bas)

(85 % pinot noir, 15 % pinot meunier)

 

28 februari 2022 (Selma i Köpenhamn)

 


 

Det här är en ny champagne från Nicolas Maillart. Den är gjord på druvor från olika vingårdar i den lilla byn Montchenot, strax söder om Reims. Byn, som för mig är mest känd för att den huserar stjärnrestaurangen Le Grand Cerf, är en del av Villers-Allerand och ligger precis mellan Grande Montagne de Reims och Petit Montagne de Reims.

 

Den här utgåvan är baserad på 80 % 2016 och 20 % 2015. Champagnen är gjord utan den malolaktiska jäsningen och hälften av vinet är jäst på fat och hälften i ståltank. Den här flaskan blev degorgerad i maj 2021 med en dosage på 3,5 g/l.

 

En mycket bra champagne!

 

Doft: Fruktig och något kryddig. Massor av gröna äpplen samsas med citron, lime, fläder, persika, krusbär, Mariekex och smör.

 

Smak: Frisk, fruktig och mycket torr smak med viss sälta. Ren och naturlig. Granny Smith, citrus, vanilj och några smultron. Hög syra.

 

Betyg idag: 86

 

Sannolikt bäst: 2027-2033

 


 

Flaskan dricks på den hyllade och allt annat än traditionella smörrebrödsrestaurangen Selma i Köpenhamn, tillsammans med åtta små rätter.

 



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar