Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 24 september 2018

Jacques Selosse Rosé

(chardonnay, pinot noir)

13 juli 2018 (hos Martin & Emma)



Jacques Selosse Rosé är den champagne som jag gett högst betyg till av alla flaskor jag skrivit om här på bloggen. Den görs på chardonnay från Avize som är berikad med en skvätt (5-10 %) pinot noir från Ambonnay. Liksom de flesta av odlarens alster är den ett under av koncentration och komplexitet!

Den här flaskan lever dessvärre inte riktigt upp till de extremt höga förväntningar man har på denna skapelse. Den serverades blint och det tog ett långt tag innan jag insåg vad som fanns i glaset. Till att börja med upplevde jag färgen som väldigt blek och klart annorlunda jämfört med en traditionellt rosé, nästan som om det vore en œil de perdrix eller en blanc de noirs. Min vän Daniel, som tagit med flaskan till provningen, intygade dock att det var en rosé. Med hjälp av lite frågor och den klassiska uteslutningsmetoden insåg jag till slut att det måste vara Selosse Rosé i glaset. Det som länge fick mig att tveka var att den, trots att den var fantastisk, inte levde upp till de minnesbilder jag har av tidigare flaskor av denna champagne. Dessa var magiska, denna var ”bara” fantastisk.

Flaskan degorgerad den 16 december 2015. Den dracks vid en blindprovning (BYOB) tillsammans med fem andra champagner och blev, trots tuff konkurrens, utsedd till dagens bästa vin.

Doft: Kryddig, blommig, parfymerad och komplex doft med rostade toner. Inslag av bulldeg, kardemumma, krasse, äpplen, grahamskex, vispgrädde, lite röda bär och hyacint.

Smak: Fruktig smak av röda bär, röda äpplen och söt blodgrape.

Betyg idag: 90

Sannolikt bäst: 2023-2030

Tidigare intryck av denna champagne (med länkar till resp inlägg):



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar