Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 25 augusti 2022

Famille Delouvin Semper Fidelis XIII

(100 % pinot meunier)

 

24 februari 2022 (hemma)

 


 

Semper Fidelis (latin för alltid trogen) är en ren meunierchampagne som bygger på en 50/50-kombination av aktuell basårgång och en réserve perpétuelle, en årgångsblandning som startades 1992. I Semper Fidelis XIII är basårgången 2013 och årgångsreserven består av samtliga årgångar mellan 1992 och 2012, förutom 2011 (samt även en skvätt med ännu äldre vin). Den här flaskan blev degorgerad i december 2020 med en dosage på 5 g/l.

 

Semper Fidelis är en champagne med gott rykte och jag hade höga förväntningar på den, men av de tre champagner jag provar från Famille Delouvin är det faktiskt den som imponerar minst. Det är en mycket bra champagne, men den är inte lika generös i stilen som de båda andra.

 


 

Doft: Komplex och gräddig med lätt oxiderade toner. Inslag av vitmögelost, gröna äpplen, krita, jäst och lite päron. Vid högre temperatur uppstår en tydligt ton av slöjdsal, med mycket sågspån och en svettig lärare i bakgrunden.

 

Smak: Frisk, något syrlig, fruktig och mycket torr smak med påtaglig sälta. Gula äpplen och citron får sällskap av mandlar och gul stenfrukt. Hög syra.

 

Betyg idag: 85

 

Sannolikt bäst: 2026-2032

 

En trio champagner från Famille Delouvin:

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar