Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 21 augusti 2022

Perseval-Farge Les Goulats (2013-bas)

(54 % arbanne, pinot gris och petit meslier samt 46 % chardonnay)

 

18 februari 2022 (hemma)

 


 

Perseval-Farge är en mycket intressant odlare i Chamery (Montagne de Reims). Man äger fyra hektar odlingar i hembyn som till största delen är planterade med de tre stora druvsorterna, men på sammanlagt tio procent av arealen odlar man de mindre druvorna pinot gris, petit meslier och arbanne. Verksamheten leds av Isabelle och Benoist Perseval, som utgör den femte generationen i familjeföretaget. Man tillämpar ett hållbart arbetssätt, vilket bland annat innebär att de innehar en HVE3-certifiering. För närvarande producerar Perseval-Farge elva olika champagner.

 

Les Goulats görs på en blandning av chardonnay och de tre mindre druvsorterna.

Den här utgåvan är baserad på druvor från 2013 (87 %) och 2012 (13 %). Flaskan blev degorgerad i januari 2020 utan dosage.

 


 

Det här är en champagne med härligt syrlig, ren, naturlig och väldigt elegant smakprofil. Den är ung idag, men full av energi. Nära 90 poäng.

 

Doft: Komplex, något fruktig och något kryddig med lätt oxiderade toner. Inslag av gröna äpplen, nyklippt gräs, krusbär, kvitten, lime, clementin, några nötter, vitpeppar, lite trä och päron. Dag två även mjölkchoklad och fläder.

 

Smak: Syrlig, något fruktig och mycket torr smak med tydlig sälta. Bra intensitet! Sura krusbär, Granny Smith, citron, lime och aprikos. Påtaglig syra och lång eftersmak.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: 2027-2033

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar