Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 12 december 2021

2015 Christophe Mignon ADN de Meunier Millésime Brut Nature

(100 % pinot meunier)

 

6 augusti 2021 (hemma)

 


 

ADN är franska för DNA och sedan några år har Christophe Mignon valt att döpa om samtliga champagner och inkludera dessa tre bokstäver i respektive namn. Med det vill han visa att champagnerna utgörs av familjens, växtplatsernas och druvornas DNA. Den här champagnen utgörs helt enkelt av pinot meunier-druvans DNA. Den är baserad på druvor från rankor i vingården Les Varennes, belägen mellan Festigny och Le Breuil i Vallée de la Marne, med en genomsnittlig ålder på 45 år. Den är jäst i ståltank och i likhet med odlarens övriga champagner framställd utan den malolaktiska jäsningen. Den här flaskan blev degorgerad i juli 2020 utan dosage. Det finns även en extra brut-variant av den här champagnen, där man tillsatt några gram dosage.

 

Den här är ung, ren och strömlinjeformad. Den känns mycket lovande, men dricks sannolikt bäst efter 2027! Champagnen är alltså brut nature, men den är inte knastertorr. Flaskan dricks över fyra dagar med långsam och positiv utveckling som följd.

 

Doft: Komplex, bärig, fruktig och relativt diskret. I tur ordning dyker det upp inslag av hallon, röda vinbär, blodgrape, gröna äpplen, päron, rött godis, smultron och passionsfrukt.

 

Smak: Ren, elegant, syrlig, fruktig och torr smak med påtaglig sälta. Ung! Röda bär samsas med lite röd citrus, några gröna äpplen och till slut även lite passionsfrukt. Fin intensitet och hög syra.

 

Betyg idag: 86(+)

 

Sannolikt bäst: 2027-2033

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar