Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 23 augusti 2024

2002 Georges Vesselle Collection Millésimes

(90 % pinot noir, 10 % chardonnay)

 

17 december 2023 (hemma)

 


 

En årgångschampagne från Bouzybaserade Georges Vesselle och det stora året 2002. Collection Millésimes innebär att det handlar om en sendegorgerad flaska. Jag köpte den på Systembolaget (beställningssortimentet tror jag det var, men minns inte säkert) i september 2017. Den svenska importören verkar ha gett upp sedan dess, för idag finns det inga tillgängliga flaskor från producenten i samma kanal. Enligt Georges Vesselles hemsida är aktuell årgång för årgångschampagnen 2016, men någon sendegorgerad version marknadsförs inte för tillfället.

 

Det här är en mycket, mycket bra champagne som befinner sig i en fin fas.

 

Doft: Utvecklad, kryddig och komplex. Inslag av hav, smör, salted caramel, kanel, peppar, stekta champinjoner och gul frukt.

 

Smak: Utvecklad, frisk och något fruktig smak med tydlig sälta. Skaldjur, champinjoner och mogen stenfrukt. Mycket hög syra och bra längd. Initialt något stökig, men blir mer harmonisk efter hand.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: 2022-2028

 

Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp. inlägg):

1998 Collection: 88 (2016-12-26)

1999 Collection: 85 (2020-08-30)

2008 Brut Zero: 84 (2017-07-27)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar