Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 26 augusti 2024

2019 Aurélien Lurquin Les Traverses

(100 % chardonnay)

 

22 december 2023 (hemma)

 


 

Les Traverses från Aurélien Lurquin görs på chardonnay från vingården Les Traverses i högt belägna Romery, Lurquins hemby i den östra delen av Vallée de la Marne. Champagnen är spontanjäst och lagrad (elva månader) på gamla ekfat innan buteljering, vilket skedde i augusti 2020. Den här flaskan blev degorgerad i november 2022 utan dosage.

 

Jag var inte så imponerad när jag drack årgång 2018 av Les Traverses för ett år sedan, men den här är något helt annat.

 

Det här är en mycket, mycket bra champagne! Den dricks över fyra dagar och håller ihop bra. Betyget är möjligen något generöst idag – hade jag jobbat med halva poäng hade det blivit 88,5.

 

Doft: Blommig, fruktig och fint oxiderad. Inslag av gröna äpplen, nötter, citrus, gräs och lakrits följs senare av gula plommon.

 

Smak: Ung, frisk, fruktig och mycket torr smak med tydlig sälta och bra energi. Granny Smith, citrus och stenfrukt. Mycket hög syra och bra längd. Mer harmonisk från dag två.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: 2029-2035

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar