Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 26 augusti 2024

2019 Clandestin Les Grandes Lignes

(100 % chardonnay)

 

21 december 2023 (hemma)

 


 

Benoît Doussot köper druvor från olika ekologiska odlare i och kring byn Buxières-sur-Arce i Côte des Bar och gör champagne utifrån en Bourgogneinspirerad filosofi: en druva, ett år, ett läge.

 

Les Grandes Lignes har producerats sedan skörden 2015 och görs på chardonnay från vingården Sorbée i Buxières-sur-Arce. Nu är vi framme vid årgång 2019 och flaskan blev degorgerad i juli 2022 utan dosage.

 

Det här är en härlig okomplicerad champagne! Den håller ihop fint över tre dagar.

 

Doft: Generös, fruktig, kryddig och fint oxiderad doft med inslag av vita blommor, citron, vita vingummin, mint och gröna äpplen.

 

Smak: Generös, fruktig, syrlig och mycket torr smak med viss sälta. Citron, lime, mint och gröna äpplen. Påtaglig syra och bra balans.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2028-2034

 

Mina intryck av tidigare årgångar (med länkar till resp. inlägg):

2016: 87 (2020-04-18)

2018: 85 (2022-04-20)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar