Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 22 augusti 2024

2012 Marguet Ambonnay Rosé

(57 % chardonnay, 43 % pinot noir)

 

16 december 2023 (hemma)

 


 

Det här är den andra årgången av Marguets Ambonnay Rosé (efter 2011). Därefter har han även släppt 2014, 2017, 2018 och 2020. Den här flaskan blev degorgerad i juni 2017 utan dosage. I likhet med många andra champagner från Benoît Marguet är den gjord utan tillsats av svavel.

 

Denna chardonnaydominerade roséchampagne från pinotbyn Ambonnay är mycket, mycket bra! Den har inte oväntat utvecklats i rätt riktning sedan jag drack den i juli 2018. Jämfört med den på pappret enklare Shaman 12 Rosé, som jag provade igår, är den bättre, men jag hade faktiskt förväntat mig en ännu större skillnad.

 

Doft: Utvecklad, nötig och fruktig. Inslag av hasselnötter, blodapelsin, jordgubbar, lime och valnötter följs av röda vingummin, lakrits, mogna röda äpplen och aprikos.

 

Smak: Utvecklad, frisk, bärig, något nötig, ren och mycket torr smak med viss sälta. Hallon, blodapelsin, lime och röda äpplen. Bra syra och lång eftersmak.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: 2022-2029

 

Mina tidigare intryck av denna champagne (med länk):

2018-07-06: 88

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar