Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 15 augusti 2024

2015 Jacques Lassaigne Coteaux Champenois Haut Revers du Chutat Acte I – Scène III

(100 % chardonnay)

 

4 december 2023 (hemma)

 


 

Detta stilla vita vin från Emmanuel Lassaigne är gjort på chardonnay från rankor som planterades 1968 i vingården Haut Revers du Chutat i Montgueux. Vinet är spontanjäst och lagrat (22 månader) på ekfat. Det här är årgång 2015 och vinet har även gjorts i årgångarna 2010 och 2017.

 

Det är ett jättebra vin som känns perfekt utvecklad idag. Det håller ihop bra över fyra dagar.

 

Doft: Utvecklad och generös doft med lätt reduktiva toner. Inslag av tändstickor och lite gummi följs av mogna gula äpplen, lemoncurd, grädde, ek och svarta vinbär. Dag tre även Coca-Cola och dag fyra svartpeppar.

 

Smak: Utvecklad och mycket frisk smak av mogna Granny Smith, citron och svarta vinbär. Fin koncentration och bra energi. Mycket hög syra, men bra balans. Fin längd.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: 2023-2028

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar