Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 15 april 2024

2018 Benoît Lahaye Le Jardin de la Grosse Pierre

(pinot noir, pinot meunier, chardonnay, pinot blanc, arbanne, petit meslier, pinot gris…)

 

18 augusti 2023 (Sacré Burger i Reims)

 


 

Le Jardin de la Grosse Pierre från Benoît Lahaye görs på druvor som är samplanterade i en vingård i Bouzy. Rankorna planterades av Benoît Lahayes farfar i två omgångar, först 1923 och därefter 1952, och det handlar om ett stort antal olika druvsorter. Tidigare pratade man mer eller mindre öppet om att odlingen innehöll betydligt fler sorter än de sju tillåtna, men numera heter det att det är just dessa sju. Huruvida man därmed aktivt sorterat bort ”fulsorterna” vid skörden, faktiskt rivit upp de otillåtna plantorna eller (möjligen mest sannolikt) trots allt fortfarande inkluderar dem i blandningen är en öppen fråga. På baksidan av flaskan står det endast att druvorna kommer från en mark som är ”planterad med olika gamla druvsorter, skördade samma dag”.

 

Flaskan blev hur som hest degorgerad i december 2022 utan dosage.

 

Det här är en mycket, mycket bra champagne, men det hade varit intressant att få smaka den med ett par gram dosage.

 

Doft: Generös, fruktig och något kryddig. Massor av röda äpplen! Efter hand även röda päron, jordgubbar och vaniljsås.

 

Smak: Frisk, fruktig och mycket torr. Röda äpplen får sällskap av päron och citrus. Hög syra och bra energi.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2028-2034

 


 

Jag har tidigare provat årgång 2011 av Le Jardin de la Grosse Pierre.

 

Champagnen dricks på härliga Sacré Burger i Reims som, utöver att servera de bästa hamburgarna i Champagne, har en riktigt ambitiös champagnelista. Ytterligare en fördel med stället är att de faktiskt håller öppet i mitten av augusti, när många andra restauranger och vinbarer stänger ner sin verksamhet. Perioden strax innan skörden brukar präglas av att många i Champagne passar på att ta semester och helt enkelt lämnar regionen. Det är med andra ord egentligen en ganska dum tidpunkt att åka hit om man förväntar sig att få ut så mycket som möjligt av sin Champagnevistelse.

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar