Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 22 april 2024

Ulysse Collin Les Roises (2016-bas)

(100 % chardonnay)

 

4 september 2023 (Operabaren i Stockholm)

 


 

Les Roises från Olivier Collin görs på chardonnay från gamla stockar i en sydsluttande vingård på 0,62 hektar med samma namn, belägen i Oliviers hemby Congy. I likhet med Collins övriga champagner är den spontanjäst och lagrad på bourgognefat. Les Roises har framställts sedan skörden 2008 och den här utgåvan är till 75 % baserad på 2016 års skörd med tillägg av 25 % reservvin. Den här flaskan har fått 60 månaders lagring på jästfällningen och den blev degorgerad i februari 2022. Dosagen ligger i spannet 1-2 g/l.

 

Det här är en riktigt härlig champagne! Det hade varit underbart att få dricka den igen efter några (fem) års ytterligare lagring.

 

Doft: Generös, fruktig, parfymerad och mycket komplex. Inslag av kanderade gröna äpplen (Granny Smith), persikogodis, apelsinskal, nektarin, lite steniga mineraler och gräddkola följs efter hand av rostat bröd, yuzu och physalis. Senare även jordgubbar, fruktgodis (typ Brio) och colanappar.

 

Smak: Syrlig, fruktig, mycket torr och otroligt ren. Bra energi. Gröna äpplen, nektarin och yuzu. Hög syra och jättebra längd.

 

Betyg idag: 91

 

Sannolikt bäst: 2028-2034

 

Jag har tidigare druckit Les Roises med 2015-bas.

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar