Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 20 april 2024

1977 de Venoge Blanc de Blancs

(100 % chardonnay)

 

31 augusti 2023 (hemma)

 


 

En sendegorgerad magnumflaska av de Venoge Blanc de Blancs från 1977. Tveklöst en vacker syn! Den blev degorgerad någon gång under 2019.

 

Det här är en mycket bra champagne, som dock känns oväntat nedtonad. Den är dessutom klart trögstartad och vaknar till liv först på andra dagen, men aldrig i den utsträckning som jag hoppats på. Den relativt svaga frukten gör att man upplever den som betydligt yngre än vad den är, men sanningen är snarare att den hunnit passera sina bästa dagar.

 

Doft: Parfymerad, fruktig och kryddig. Inslag av yoghurt, persika, apelsin och feferoni.

 

Smak: Frisk, något fruktig och torr smak av mogen persika och apelsin. Välbalanserad, men förvånansvärt nedtonad och relativt endimensionell.

 

Betyg idag: 85

 

Sannolikt bäst: 2019-2021

 

Mina tidigare intryck av de Venoge Blanc de Blancs:

1996: 91 (2021-10-09)

2004: 84 (2020-08-17)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar