Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 17 april 2024

Paul Sugot Grand Cru Vieilles Vignes (2008-bas)

(100 % chardonnay)

 

28 augusti 2023 (hemma)

 


 

Odlarfirman Paul Sugot håller till i grand cru-byn Avize och leds idag av Olivier Sugot. Man gör endast tre olika champagner och samtliga är gjorda på 100 % chardonnay: Blanc de Blancs (även benämnd Brut Classique), denna Grand Cru Vieilles Vignes och årgångschampagnen Grand Cru Vieilles Vignes Millésime. Alla får lång lagring på jästfällningen; fem, tio respektive tolv år.

 

Grand Cru Vieilles Vignes görs på druvor från rankor som är upp till 110 år gamla. Den här utgåvan har 2008 som basårgång.

 

Det här är en mycket bra och väldigt charmig champagne. Den dricks över tre dagar och håller ihop bra.

 

Doft: Utvecklad och gräddig. Inslag av hasselnötter, citron, honung, gröna äpplen, kex och tropisk frukt.

 

Smak: Utvecklad, fruktig, syrlig och torr smak med fin sälta. Citron och gröna äpplen. Efter hand även tropisk frukt. Hög syra, bra intensitet, fin energi och skaplig längd.

 

Betyg idag: 87

 

Sannolikt bäst: 2024-2030

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar