Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 8 april 2024

Le Brun de Neuville Extra Blanc (2019-bas)

(100 % chardonnay)

 

16 augusti 2023 (på Ibis Styles i Dijon)

 


 

Le Brun de Neuville är ett kooperativ i med säte i Bethon i Côte de Sézanne. Det bildades 1963 av 26 vinodlare under namnet La Crayère. Idag är man 170 anslutna bönder som tillsammans äger 152 hektar odlingar i tolv byar. Den dominerande druvan, som odlas på nästan 90 % av dessa arealer, är chardonnay. Man gör för närvarande tio olika champagner uppdelade i fyra linjer: Côte, Les Chemins, Autolyse och Millésime.

 

Extra Blanc, som är en del av Côte-linjen, är en årgångslös blanc de blancs gjord på 45-åriga rankor och buteljerad med låg dosage (extra brut). Den här utgåvan har 2019 som basårgång och andelen reservvin uppgår till 26 %. Champagnen är delvis jäst på fat och delvis i ståltank. Flaskan blev degorgerad i juni 2022 med en dosage på 3 g/l.

 

Det här är en bra champagne.

 

Doft: Vita blommor, gröna äpplen, jäst, citron och steniga mineraler.

 

Smak: Frisk, något fruktig och mycket torr. Den är ren och naturlig och relativt stram med påtaglig syra och hygglig energi. Citron, gröna äpplen och lite steniga mineraler.

 

Betyg idag: 82

 

Sannolikt bäst: 2025-2032

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar