Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 21 april 2024

Tom Gauditiabois Exploration 03

(50 % chardonnay, 50 % pinot noir)

 

1 september 2023 (hemma)

 


 

Det här är den tredje champagnen från Tom Gauditiabois. Exploration 01 var en druvren meunier från 2016 och tvåan var en blandning av pinot noir, meunier och chardonnay från skörden 2017.

 

Exploration 03 är baserad på skörden 2018 och gjord på hälften chardonnay och hälften pinot noir. Flaskan blev degorgerad i januari 2023 utan dosage.

 

Det här är en riktigt härlig champagne! Hans bästa hittills.

 

Doft: Generös, fruktig, parfymerad, kryddig och komplex doft med skönt oxiderade toner. Inslag av äppelcider, gräddkola, hasselnötter, kanel och tvål. Dag två även svarta vinbär.

 

Smak: Generös, fruktig, frisk och mycket torr smak med viss sälta. Gröna äpplen och kanel till en början. Dag två även hallon och svarta vinbär. Hög syra och bra energi.

 

Betyg idag: 89

 

Sannolikt bäst: 2028-2034

 

Mina intryck av tidigare champagner i serien:

Exploration 01: 87 (2022-02-17)

Exploration 02: 88 (2022-03-04)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar