Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 11 april 2024

2012 Julien Chopin Les Originelles Grand Millésime, med flera

(60 % chardonnay, 20 % pinot noir, 20 % pinot meunier)

 

18 augusti 2023 (Julien Chopin i Monthelon)

 


 

Jag besöker producenten Julien Chopin i Monthelon och får smaka både champagne och ratafia.

 

Av de fem champagnerna i Les Originelles-serien är det framförallt årgångscuvéen från 2012 som imponerar. Det här är en flaska som blev degorgerad i mars 2023 med en dosage på 6 g/l.

 

Det är en mycket bra champagne. Den är härlig att dricka idag, men kommer sannolikt vinna på lagring.

 

Doft: Kraftfull, utvecklad och kryddig. Inslag av svamp, smör, kanel och lite bokna äpplen.

 

Smak: Generös, utvecklad, frisk och torr smak av honung, kanel och mogna äpplen.

 

Betyg idag: 87

 

Sannolikt bäst: 2026-2032

 

Övriga flaskor:

 

Les Originelles Blanc de Noirs (2017-bas) (60 % pinot noir, 40 % pinot meunier): Degorgerad i mars 2023 med en dosage på 3,5 g/l. Mycket trevlig. Fruktig och blommig doft med inslag av persika, mogna gula äpplen och jasmin. Fruktig, frisk och mycket torr smak av persika, fikon och ett uns kardemumma. Hög syra.

Betyg idag: 84. Sannolikt bäst: 2027-2033

 


 

2014 Les Originelles Blanc de Blancs (100 % chardonnay): Gjord på druvor från Cuis. Degorgerad i januari 2023 med en dosage på 6 g/l. Ung, men med intressant potential. Doft av citronskal, gröna äpplen, vit persika och honung. Ung, frisk, något fruktig och mycket torr smak av gröna äpplen, citron och steniga mineraler. Hög syra och något obalanserad.

Betyg idag: 85(+). Sannolikt bäst: 2029-2035

 


 

Les Originelles Blancs & Meunier (2016-bas) (90 % pinot meunier, 10 % chardonnay): Degorgerad i november 2022. Mycket trevlig! Gräddig och något fruktig doft med fin komplexitet. Inslag av smör, vanilj, äppeljuice, kex, krut och skogsbär. Frisk, fruktig, torr och relativt generös smak av gula äpplen, citrus och skogsbär.

Betyg idag: 84. Sannolikt bäst: 2027-2033

 


 

Les Originelles Blanc de Rosé (2016-bas) (90 % chardonnay, 10 % pinot noir): Gjord på chardonnay som kompletterats med 10 % pinot noir i form av rött vin från Bouzy. Degorgerad i februari 2023 med en dosage på 6 g/l. Mycket bra. Fruktig och något jordig doft. Pinot noir-tonerna är, trots att druvan endast utgör en tiondel av blandningen, tydligt framträdande. Inslag av jordgubbar, hallon, en liten ros, röd citrus och pepparmint. Generös, bärig, frisk och torr smak med fin sälta. Jordgubbar, hallon och lite pepparmint.

Betyg idag: 85. Sannolikt bäst: 2027-2034

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar