Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 6 april 2024

Jacques Selosse V.O. (2008-bas)

(100 % chardonnay)

 

6 augusti 2023 (hemma)

 


 

V.O., Version Originale, är en Selosse som kan vara lätt att prioritera bort – i den mån man nu kan ha lyxen att prioritera bort en champagne från Selosse. Den är på pappret inte lika spännande som Rosé, Substance eller de vingårdsbetecknade och samtidigt både dyrare och mer sällsynt än Initial. Det är så klart synd, för det är en alldeles lysande champagne!

 

V.O. görs, liksom systerchampagnen Initial på druvor från Avize, Cramant och Oger och tre efterföljande årgångar. Druvorna till de båda champagnerna kommer från olika delar av respektive vingård och jag minns också att jag läst att andelen Avize är högre i Version Originale. Dosagen är dessutom lägre i V.O. och ibland noll. Medan Initial produceras i 33 000 flaskor årligen görs det endast 3600 buteljer av Version Originale.

 

Den här utgåvan av V.O. är baserad på årgångarna 2008, 2007 och 2006. Flaskan blev degorgerad i januari 2015.

 

Det här är en fantastisk champagne! Den är lite trögstartad, men lyfter ordentligt till glas två och blir sedan bara bättre och bättre. Den håller ihop fint över tre dagar.

 

Doft: Utvecklad, fruktig, kryddig och fint oxiderad. Inslag av mogna röda äpplen, apelsin, ek, lite vanilj, honung, lakrits och smör.

 

Smak: Utvecklad, frisk, fruktig och mycket torr smak med härlig sälta och fin intensitet. Röda äpplen, citron och lite lakrits. På tredje dagen hittar jag även nougat. Hög syra och härlig längd.

 

Betyg idag: 93

 

Sannolikt bäst: 2020-2027

 

På nyårsafton 2012 drack jag en V.O. som degorgerades i oktober 2007.

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar