Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 24 april 2024

Egly-Ouriet Brut Grand Cru (2015-bas)

(70 % pinot noir, 30 % chardonnay)

 

6 september 2023 (AG Kötthandel på NK i Stockholm)

 


 

Instegschampagnen från Egly-Ouriet, Brut Tradition Grand Cru, har här blivit av med Tradition i namnet. Därefter har man faktiskt även tagit bort Brut, så idag kallas den rätt och slätt för Grand Cru. Men på denna etikett står det alltså Brut Grand Cru.

 

Druvorna till champagnen kommer från Eglys egna odlingar i Ambonnay, Bouzy och Verzenay och den här utgåvan är baserad på skörden 2015 med tillägg av reservvin från 2014, 2013 och 2012. Den här flaskan blev degorgerad i april 2021 efter 57 månaders lagring på jästfällningen.

 

Det är en bra champagne, även om jag upplever att den saknar det där lilla extra. Gissningsvis kan den dock växa med ytterligare lagring.

 

Doft: Generös, komplex, något fruktig, lite jordig och något kryddig doft med lätt laktiska toner. Inslag av jäst, filmjölk, röda äpplen, hasselnötter, bulldeg, smör samt hallon- och lakritsbåtar.

 

Smak: Frisk, något fruktig och torr smak med viss sälta. Röda äpplen, blodgrape och hallon. Hög syra och fin längd.

 

Betyg idag: 84

 

Sannolikt bäst: 2026-2032

 

Mina tidigare intryck av denna champagne:

2009-bas: 85 (2021-11-12)

Äldre utgåva: 83 (2013-07-18)

 



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar