Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 21 oktober 2020

2016 Clandestin Les Grandes Lignes

(100 % chardonnay)

 

18 april 2020 (hemma)

 


 

Les Grandes Lignes från Clandestin görs på chardonnay från lieu-dit Sorbée i Buxières-sur-Arce i Côte des Bar och det här är den andra årgången (2015 var den första). Den är jäst och lagrad på fat och gjord utan dosage. Flaskan blev degorgerad i januari 2019. Det gjordes 3 000 flaskor av den här champagnen. Jag köpte min från den svenska importören Vin & Natur i juli 2019.

 

Det här är en härlig champagne, som är lättsam och djup på en och samma gång! Den är dock ung och kommer att vinna på 5-6 års ytterligare lagring.

 

Doft: Komplex, blommig, mineralisk, något kryddig och tydligt oxiderad doft med något laktiska toner till en början. Inslag av mogna äpplen, kiwi, mogen stenfrukt och hasselnötter.

 

Smak: Mycket frisk, något fruktig och mycket torr. Gröna äpplen, lakrits, kiwi och clementin.

 

Betyg idag: 87

 

Sannolikt bäst: 2026-2032

 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar