Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 4 september 2022

Tom Gauditiabois Exploration 02

(50 % pinot noir, 25 % pinot meunier, 25 % chardonnay)

 

4 mars 2022 (San Greal i Malmö)

 


 

Det här är den andra champagnen från talangfulle Tom Gauditiabois. Jag drack Exploration 01 i februari och blev klart imponerad. Det var en druvren meunier, baserad på skörden 2016, men intressant nog är denna andra utgåva från skörden 2017 gjord på en blandning av pinot noir, meunier och chardonnay. Man får rimligen se det som en del i den unge Toms utveckling som vinmakare – exploration betyder ju utforskning – och hans förmåga att anpassa sig till årgångens förutsättningar. Flaskan blev degorgerad i oktober 2020 med en dosage på 3,5 g/l.

 

Det här är ännu en härlig champagne från Tom Gauditiabois! Doften är fantastisk.

 

Doft: Komplex och parfymerad doft med skönt oxiderade toner. Efter hand något rökig. Inslag av hav, kanderade äpplen, knallpulver, blodapelsin, Coca-Cola (eller snarare colanappar), sötlakrits, nysågad träplanka, yuzu, gul stenfrukt, ananas och gräddkola.

 

Smak: Frisk, något fruktig och mycket torr smak med viss sälta. Den domineras helt av citrus i form av blodapelsin med lite skalbeska, grillad citron och lime.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2026-2032

 


 

Champagnen dricks på fina San Greal. Här blev det även lite mat; pilgrimsmusslor följdes av flammkuchen med massor av räkor:

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar