Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 7 januari 2021

2004 de Venoge Blanc de Blancs

(100 % chardonnay)

 

17 augusti 2020 (hemma)

 


 

Det här är första gången jag dricker denna årgångs-blanc de blancs från de Venoge. Det står bara ”Chardonnay” på den här flaskan, men huset brukar kalla den här champagnen för Blanc de Blancs, så jag gör samma sak. Druvorna kommer till 80 % från odlingar i Côte des Blancs och 20 % kommer från vingårdar i det sydligare Côte de Sézanne, där chardonnaydruvan anses ha en lite ”fetare” och mer aromatisk stil.

 

Det är en mycket trevlig champagne med härlig doft, men med något svag intensitet.

 

Flaskan köptes på Systembolaget – sannolikt via beställningssortimentet men jag minns inte säkert – i juni 2015. Den senaste årgången som släpptes av denna champagne var 2006 och därefter verkar den ha utgått ur husets sortiment. Samtliga champagner i ”Cordon Bleu-serien” är numera årgångslösa och ingen av dem är blanc de blancs. Den enda druvrena chardonnayen i dagens utbud hos de Venoge är den årgångslösa Princes Blanc de Blancs.

 

Doft: Utvecklad och gräddig doft med tydligt laktiska toner. Inslag av gräddkola, farinsocker, bokna äpplen och brioche.

 

Smak: Utvecklad, syrlig, fruktig och torr. Äpplen, citron, grapefrukt och kex. Hög syra.

 

Betyg idag: 84

 

Sannolikt bäst: 2018-2024

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar