Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 11 januari 2021

Veuve Clicquot Brut

(50-55 % pinot noir, 28-33 % chardonnay, 15-20 % pinot meunier)

 

22 augusti 2020 (hos Marina)

 


 

För andra sommaren i rad har jag förmånen att bli inbjuden till en spännande Veuve Clicquot-provning. Tack, Marina! Det här är den första av två aperitifer som serveras inför själva provningen.

 

Historiskt har jag aldrig varit särskilt imponerad av Veuve Clicquots standardcuvée, Carte Jaune, men när jag drack den för ett år sedan blev jag positivt överraskad. Den här flaskan är också mycket trevlig, men inte lika bra som förra årets.

 

Andelen och valet av reservviner varierar från år till år, men ligger i spannet 30-45 procent. Den här flaskan är nyköpt, men jag vet inte vilket basår den har. Gissningsvis handlar det om 2016 eller 2015. Dosagen uppgår till 10 g/l enligt producentens hemsida.

 

Doft: Utvecklad, brödig och kryddig doft med viss sälta. Inslag av brioche, citrus, en aning eukalyptus samt äpplen.

 

Smak: Frisk och något fruktig. Citron och gula äpplen får efter hand sällskap av en härlig ton av salmiak.

 

Betyg idag: 81

 

Sannolikt bäst: 2022-2028

 

Mina tidigare intryck av denna champagne (med länkar till resp inlägg):

2016-08-17: 76

2019-08-31: 83

2019-08-31: 85

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar