Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 8 december 2019

Veuve Clicquot Brut

(ca 56 % pinot noir, 28 % chardonnay, 16 % pinot meunier)

31 augusti 2019 (hos Marina)



Medan de olika årgångschampagnerna från Veuve Clicquot regelmässigt presterar mycket bra har standardcuvéen ”Carte Jaune” aldrig imponerat på mig. Den här flaskan är dock överraskande bra!

Jag känner tyvärr inte till vilken basårgången är i den här flaskan. Andelen reservviner uppgår regelmässigt till lite mindre än hälften av blandningen och dessa kommer från 7-8 olika årgångar av varierande ålder. För att bevara husstilen anpassar man valet av reservviner till basårets förutsättningar. Är exempelvis vinerna från basåret kraftfulla, väljer man lite lättare reservviner och vice versa! Den exakta druvfördelningen varierar därför något från år till år, men typiskt sett består den till hälften (eller något mer) av pinot noir, en knapp tredjedel chardonnay och resten pinot meunier. Den får ca tre års lagring på jästfällningen innan degorgering och dosagen uppgår till 9-10 g/l. Okänt degorgeringsdatum.

Den här champagnen dracks som aperitif inför en härlig Veuve Clicquot-provning.

Doft: Brödig, komplex, aningen rökig och något utvecklad. Inslag av brioche, badboll, eukalyptus, gula äpplen och lite kex.

Smak: Utvecklad och väldigt charmig smak av citrus (framförallt grapefrukt) och gula äpplen.

Betyg idag: 83

Sannolikt bäst: 2019-2025

Tidigare intryck av denna champagne:

Slutligen kan jag meddela att Veuve Clicquots mångårige (sedan 2006) källarmästare och ansvarige vinmakare Dominique Demarville kommer att lämna sin tjänst vid årsskiftet, för att börja på motsvarande position hos Laurent-Perrier. Hans ersättare på Veuve Clicquot kommer att bli Didier Mariotti, som nyligen var källarmästare hos G.H. Mumm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar