Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 19 januari 2021

1989 Veuve Clicquot Rosé Trilennium Reserved Cuvée

(71 % pinot noir, 29 % chardonnay)

 

22 augusti 2020 (hos Marina)

 


 

 

Det här är samma champagne som Vintage Rosé 1989 och som även släppts som Rare Vintage Rosé 1989 och Vintage Rosé Cave Privée 1989. I likhet med de båda sistnämnda är det här en utgåva med lägre dosage än den ursprungliga. Den är också relativt sent degorgerad, men inte lika sendegorgerad som Rare och Cave Privée. Den ska ha släppts 1999 inför millennieskiftet och enligt uppgift blev dessa flaskor degorgerade 1997 med en dosage på 6 g/l.

 

Den här årgången har ingen pinot meunier i blandningen, utan endast 71 % pinot noir och 29 % chardonnay.

 

Det här är en underbar champagne! Den har förvisso lämnat sina bästa dagar bakom sig, men presterar fortfarande otroligt bra.

 

Doft: Mogen och komplex doft med inslag av bulldeg, bakverk, rostat bröd, röda bär och kanderade apelsinskal.

 

Smak: Mogen och frisk smak med viss sötma. Initialt röda bär, men ganska snart framförallt torkad frukt samt lite brioche och gräddkola. Fin intensitet och bra längd.

 

Betyg idag: 90

 

Sannolikt bäst: 2005-2015

 

Mina intryck av Vintage Rosé Cave Privée 1989:

2016-02-21: 90

 

Mina intryck av Vintage Cave Privée 1989:

2017-12-29: 0

2018-03-02: 88

2019-08-31: 88

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar