Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 16 januari 2021

2008 Veuve Clicquot Vintage Rosé

(66 % pinot noir, 30 % chardonnay, 4 % pinot meunier)

 

22 augusti 2020 (hos Marina)

 

 



När jag drack den här champagnen för första gången, i Berlin i augusti 2016, blev jag oerhört imponerad. Det var bara ett glas, men från en flaska som sannolikt varit öppnad ett tag. Jag upplevde en närmast perfekt kombination av lättsamhet och djup och utnämnde den som möjligt referensmaterial när det gäller roséchampagner från 2008, endast utmanad av Louis Roederers rosé från samma år. Vid ett senare tillfälle, då jag fick dricka ett glas från en nyöppnad flaska, var jag inte lika överväldigad.

 

Dominique Demarville, tidigare källarmästare hos Mumm i tolv år, började jobba hos Veuve Clicquot 2006, sida vid sida med dåvarande källarmästaren Jacques Péters, innan han tog över ansvaret 2009. Årgången 2008, som buteljerades 2009, blev därmed Demarvilles första som ansvarig vinmakare – och husets 65:e. Vintage Rosé bygger i vanlig ordning på den vanliga 2008:an, med tillägg av 14 % rött vin från Bouzy. Nytt för den här årgången och på initiativ av Demarville är att 5 % av basvinet vinifierats och lagrats på ekfat. Den här flaskan degorgerades i mars 2015 med en dosage på 8 g/l. Demarville slutade för övrigt på Veuve Clicquot i slutet av 2019 för att börja som källarmästare hos Laurent-Perrier.

 

Initialt bedömer jag den här champagnen som något oren – det handlar möjligen om en svag flaska – och den känns som flightens svagaste. Men den visar upp en imponerande glasutveckling under vår stund tillsammans och hade tveklöst förtjänat några timmar till av vår tid. Den hinner inte upp till samma nivå som när jag drack den första gången, men den imponerar helt klart. Ger man den här champagnen ytterligare tre års lagring bör man bli rikligt belönad!

 

Doft: Inte samma explosiva bärighet som jag minns från 2016, men relativt utvecklad och komplex. Inslag av gummi, krut, sten, kalk, röda vinbär, lakrits och örter.

 

Smak: Något utvecklad, bärig och lite jordig. Jordgubbar och hallon får sällskap av lite citron.

 

Betyg idag: 88(+)

 

Sannolikt bäst: 2023-2032

 

Mina tidigare intryck av denna champagne (med länkar till resp inlägg):

2016-08-16: 92

 

Mina intryck av vanliga Veuve Clicquot Vintage 2008:

2019-08-31: 86(++)

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar