Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 13 januari 2021

2000 Veuve Clicquot Vintage Rosé

(pinot noir, chardonnay, pinot meunier)

 

22 augusti 2020 (hos Marina)

 


 

Den första flighten i sommarens Veuve Clicquot-provning består av fem årgångar av Vintage Rosé som serveras halvblint. Fem glas i samma flight är en tuff utmaning, framförallt när man som jag älskar att grotta ner sig i varje champagne! På papperet borde det här i och för sig inte vara särskilt svårgissat, men vi får relativt kort tid med varje glas och flera av vinerna behöver mer tid än så för att blomma ut och avslöja sin karaktär. Kanske inte så konstigt då att många av oss gissar fel på samtliga... Nivån är genomgående mycket hög och överraskande jämn. När jag summerar min sammanställning kan jag konstatera att det bara skiljer en enda poäng mellan bästa och ”sämsta” vin i flighten!

 

Det här är en mycket bra champagne med fantastisk doft och härlig utveckling. Den visar absolut inte upp några trötthetstecken, men känns helt klart äldre än vad den är.

 

Doft: Bärig och något kryddig doft med något oxiderade toner och tydlig sälta. Inslag av hallon, örter, blodgrape, svamp och biskvier.

 

Smak: Rustik, utvecklad och bärig. Jag hittar röda äpplen, smultron, körsbär, några hjortron och en lätt bitter ton av blodgrape.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2015-2021

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar