Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 15 januari 2021

1999 Veuve Clicquot Vintage Rosé

(61 % pinot noir, 29 % chardonnay, 10 % pinot meunier)

 

22 augusti 2020 (hos Marina)

 


 

Veuve Clicquot Vintage Rosé 1999 bygger på vanliga Veuve Clicquot Vintage 1999 med tillägg av 15 % rött vin från Bouzy. Det är den tredje champagnen i den första flighten i sommarens Veuve Clicquot-provning.

 

Det här är mycket bra, men samtidigt det svagaste kortet i denna mycket jämna flight. Blint känns det inte äldst i sällskapet, vilket det visar sig vara efter avtäckningen, men det är det vin som jag bedömer har minst potential kvar. Med facit i hand är det kanske inte så förvånande, även den vanliga 99:an från Clicquot är en förhållandevis svag årgång.

 

Doft: Utvecklad, något fruktig och förhållandevis diskret. Inslag av rosor, gula äpplen, citrus och röda bär.

 

Smak: Utvecklad och bärig, men förhållandevis stram och aningen bitter. Jordgubbar och röda äpplen med tydlig skalbeska. Hög syra.

 

Betyg idag: 87

 

Sannolikt bäst: 2014-2020

 

Mina intryck av vanliga Veuve Clicquot Vintage 1999:

2014-07-02: 84

2019-08-31: 85

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar