Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 23 januari 2021

1995 La Grande Dame

(62,5 % pinot noir, 37,5 % chardonnay)

 

22 augusti 2020 (hos Marina)

 


 

Det här är ännu en underbar champagne! En del av deltagarna på provningen upplever den som oren, men för mig känns den korrekt även om det inte är den bästa flaskan av La Grande Dame 1995 jag druckit.

 

Den är inte nödvändigtvis bättre, men den är spänstigare än den tre år yngre 98:an i glaset bredvid! Det här är ytterligare en champagne från 1995 som kommer att leverera länge till.

 

Doft: Utvecklad och kryddig. Inslag av smutsig (oren?) honung, mogna äpplen, brioche, vitpeppar, vit choklad och nougat.

 

Smak: Utvecklad, frisk och fruktig. Framförallt gul stenfrukt och gula äpplen men även bröd och citrus.

 

Betyg idag: 90

 

Sannolikt bäst: 2019-2026

 

Mina tidigare intryck av denna champagne:

2019-08-31: 91

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar